Вітаю. Моя електронна адреса для зворотнього зв'язку valamatviychuk@gmail.com
Вказавши своє прізвище, ви зможете присилати свої відповіді на виконані завдання, або на Вайбер +380961867878 . Дякую за співпрацю.
Шановні, шестикласники!
Зайшовши за посиланням Googl Meet , ви потрапите на урок з
української літератури (відповідно до розкладу). Буду рада вас бачити. До
зустрічі!
Тема. Добро і зло, благородство і підлість
в оповіданні В. Винниченка «Федько- халамидник»
Доброго дня, діти!
Ми продовжуємо вивчати оповідання В.
Винниченка «Федько- халамидник».
У будь – якій країні світу, у кожного
народу існує ціла низка спільних загальнолюдських цінностей, таких як
порядність, чесність, благородство. Усі ці категорії закладаються в людину при
народженні і не залежать від походження, рівня добробуту. Свідченням цього є
народне прислів'я « У лиху годину пізнаєш людину».
Сподіваюся, ви прочитали твір і ми поговоримо про загальнолюдські
цінності.
Літературний диктант (письмово)
1. Хто головний герой оповідання?
2.Як жила їх родина?
3. Що робив батько з Федьком за провину?
4.Слово халамидник означає…
5.За що батько давав Федькові гроші?
6. Що Федько відняв у хлопців?
7. Чому мама Федька так боялася не
вгодити Толиним батькам?
8. Чому Толя вибіг із хати під час дощу?
9.Чи тягнув Федько Толю на річку?
10. Хто поліз рятувати Толю на крижині?
11. Що трапилося з Федьком після
купання в крижаній воді?
12.Реакція батьків Федька на ситуацію на
річці?
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу за
змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник». Ми маємо зрозуміти, якими
є насправді Федько та Толя. Я хочу, щоб вийшовши з уроку, ви добре усвідомили,
що ж красить людину, як потрібно ставитися до людей і що за свої вчинки
потрібно вміти відповідати.
Скласти
асоціативний кущ до слова «дружба».
Дружбу оспівують поети, художники пишуть
портрети друзів, музиканти присвячують свої твори цій темі. А як про дружбу
написав В. Винниченко ми дізнаємося на уроці.
Бліц-опитування (усно)
1.Хто такі Федько і Толя? Які стосунки
склалися між ними?
2. Чому, на вашу думку, після прогулянки
під дощем Толя захворів, а Федько лишився здоровим?
3. Що змусило Федька, може, вперше в житті
сказати неправду?
4. Як Федько ставиться до своїх друзів? Що
в його поведінці вам подобається, а що – ні?
5. Що найбільше не любив Федько і через це
часто страждав?
6. У чому виявилася кмітливість і мужність
Федька? Як йому допомогли друзі?
7. Федько тричі за зиму провалювався під
кригу і залишався живим. Чи міг би він одужати під час останнього падіння під
кригу? Що для цього треба було зробити йому та його батькам?
8. Яке враження на вас справив Толя?
9. Чому Толя, хоч і був боязливим, теж
вирішив перейти річку на крижинах?
10. Чому Толя звалив усю провину на
Федька? Чий учинок є благородним, а чий – підлим?
11. Як поводились і що відчували діти,
коли ховали свого товариша? А батьки? Знайти і зачитати деталі, які
вказують на байдужість Толі.
12. Наскільки питання, висунуті в
оповіданні В. Винниченка, цікаві й актуальні для сучасних дітей?
Для обирання друзів слід підходити з усією відповідальністю. НЕ можна керуватися оцінками на зразок « він чи вона гарна людина» Натомість слід поставити питання: « Що я можу дати другу?» При цьому «дати» не означає гроші, цукерки, списати контрольну. Подумайте і скажіть, який елемент слід вписати до асоціативного куща “ Дружба»?
Гра «Асоціативний кущ»
Діти, напишіть, будь ласка, слова (слова -
антоніми), з якими асоціюються у вас ці хлопчики, у два стовпчики .
Грубий, делікатний, жвавий, повільний,
сильний, кволий, відкритий, відвертий, таємний, вдаваний, сміливий, боягуз,
людяний, бездушний,достойний, негідний,правдолюб, чесний, підлий, брехливий.
Цитатна порівняльна характеристика
образів.
Федько |
Толя |
«Це був чистий
розбишака-халамидник» ; «Там шибку з рогатки вибив; там синяка
підбив своєму «закадишному» другові.» |
«Толя був син хазяїна того будинку, де
вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна» |
« … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь
перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на
кожному місці» |
«Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима» . |
«…перший по силі на всю вулицю» |
«…бідненький Толя приходив додому
задрипаний, подраний, з розбитим носом»«Увечері Толя хворий, гарячий лежить у
постелі…» . |
«Він міг би підійти тихенько так, щоб не
почув би ніхто, - але Федько того не любив» |
«…Чижика він сказав Федьковій матері
віддати йому, бо він його виграв у Федька» |
«А давай об заклад, що перейду на той бік» . |
«Толі зробилося страшно… ноги ослабли,
сковзались по льоду» |
«Федько відвів очі від Толі, похилився і
тихо сказав: - Повів» |
«Коли Федькова труна сховалась за рогом
вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на
одній нозі і побіг гратися з чижиком» |
«…не як всі діти поводиться. Він не
проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати
лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не
дитина! Сибіряка якийсь…». |
«… тихенько хреститься й блідніє…» |
« Якби схотів, то міг би
одбрехатися, але Федько брехати не любить» « Не любить також Федько й
товаришів видавати» |
« я не хотів іти, а вони мене потягнули
на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу. Я не винен!» |
Ми бачимо, що образ Толі повна
протилежність образу Федька.
Перед нами два світи, два полярні табори.
З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім'ї, а з другого –
«ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної
сім'ї.
Характери хлопців, як бачимо, – теж повна
протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх.
Вправа
«Незакінчене речення»
Діти, давайте поглянемо, як народна
творчість влучно і образно увіковічнила людські якості. Вам треба закінчити
подані прислів'я та обрати з-поміж наведених ті, що стосуються Федька, і ті, що
стосуються Толі.
Прислів'я
1.Не одяг красить людину, а добрі ...
2.Уміє він з чорного біле зробити, а з білого ...
3.Сміливому море по...
4.Лякливий, як заєць, а шкодливий, як ...
5.Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої ...
6.Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує.
7.В лиху годину пізнаєш ...
8.У тихому болоті ...
Словникова робота
Спробуйте дати визначення, що таке добро, а що – зло.
- Що є втіленням добра і зла у
творі?
Отже, творити добро – зовсім не просто.
Оповідання й зараз дуже актуальне. У
нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і
своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти
розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували
одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на
помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.
1. 1. Ознайомимося з біографією Володимира Винниченка.
А чи помітили ви, я
постійно наголошувала на тому, що „ Федько-халамидник ” саме оповідання.
А чи знаєте ви до якого
роду літератури відноситься оповідання? Епосу, лірики чи до драми?
Давайте дізнаємося чому.
2. 2. Відкриймо підручники на сторінці 258 і прочитаймо визначення, що ми називаємо
епічним твором. Запишімо у свої зошити.
Епічним називаєть
розповідний твір, у якому життя замальовується у формі авторської
розповіді про людей та їхні вчинки. Епічні жанри: казка, повість,
новела, оповідання.
А тепер прочитаймо про
головних і другорядних героїв.
Головний герой –особа,
яка перебуває в центрі уваги письменника, навколо нього розгортається сюжет,
він найбільше охарактеризований.
Другорядний герой –
діють поряд із головним, доповнюють своїми діями розвиток сюжету, відіграють
важливу роль у глибшому розкритті характеру головного героя.
3. 3. Дайте відповіді на питання (письмово)
- Коли народився Володимир Винниченко?
- Де народився?
- Де навчався письменник?
- Чому В. Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії.
- Як називалося перше оповідання письменника?
- В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?
Якщо дали відповідь не на всі питання. Попрацюйте з підручником с. 56-57.
Отже, на уроці ми познайомилися з цікавим
епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові
Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним
твором, бо прототипом героя є сам автор.
Д/з. Прочитати оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник» на с.57-74, вміти виразно читати улюблені епізоди, вміти виділяти риси характеру Федька, Толі.
1. "Літературний портрет" (За поданою характеристикою визначте персонажа. Відповіді запишіть у зошит).
1. "Опасистий молодик з чіпкими очима. Темна людина. Багато гріхів на його
совісті…"
2. "Негідник, глитай. Коли наїжджав у село, то дідам-пастухам часто діставалося
канчуками по спині".
3. "Хитрий,
мов лис, обережний, мов куниця".
4. "Дебелий
сивуватий татарин зі шрамом через щоку".
5. "Водив
дружбу з гордим Переяславом, а в Черкасах та Каневі приймали його як брата.
Страшні козаки в плавнях, протее він у гніві ще страшніший".
2. Опрацювання навчального матеріалу.
Бесіда за
змістом твору:
- Які
стосунки між паном Кобильським та козаком Швайкою?
(Їхні прадіди "разом билися під Синіми Водами майже
сто тридцять років тому, а діди возили морем українську пшеницю від Очакова та
Коцюбієва аж у грецькі краї. А от батьки розійшлися. Батько цього Кобильського,
тоді ще Семко Кобильчак, подався до Литви чи Польщі і повернувся звідтіля вже
паном, з грамотою на кілька селищ. І син його шляхом пішов…". Швайка кожного
разу попереджає пана про напад татарів, а пан Кобильський повинен передавати
звістку далі – переяславському старості.)
§
Чому пан
Кобильський зневажливо ставиться до Швайки? Як про це сказано у тексті?
( "Бо в мене
он…— пан повів рукою по світлиці, — всього вдосталь, а в тебе — стара свитка і
шапка в дірках. Ото і всього.")
§
А якої думки
Швайка про пана Кобильського?
("Ну й негідник цей пан Кобильський, ну й глитай! Мало того, що свої села обдирав, мов липку, так ще й хлопців козаків йому видавай! І як же хитро повів: наші предки давали відкоша татарам, то ж і ми повинні триматися разом. Ти, Пилипе, видавай хлопців, а я їх грабуватиму!")
§
Що вчинив
пан Кобильський, коли дізнався про ймовірний напад татарів? Зачитайте
відповідний уривок тексту.
("Пан
Кобильський не просто так вибрався на прогулянку по своїх землях. Коли вже той
клятий Швайка твердить, що прийдуть татари, — то вони таки прийдуть. Швайка ще
ні разу не помилявся.
А від татар
потрібно якось боронитися. Тому пан Кобильський вирішив зібрати до свого
обійстя якомога більше дорослих хлопів, котрі ще не встигли податися в
дніпровські плавні. А заодно й запастися провіантом, бо хто ж його знає, як
чинитимуть татари цього літа? Може, пройдуть повз його канівецьке городище, а
може, й обложать його, аж доки переяславський староста не збере свого війська.
А годуватися чимось же треба…
Про те, що
довколишнім селам теж потрібно якось боронитися і годуватися, пан Кобильський
думав менш за все. То вже їхній, хлопський клопіт. Та й братиме він же не всіх
чоловіків, а лише дорослих хлопців.")
§
Хто служить
пану Кобильському і є його правою рукою? Що ви про нього дізналися?
(Служить двом хазяїнам: панові Кобильському та татарському вельможі Іслам – беку, навіть має його охоронний знак, наводить татар на українські села, продає татарам відомості про козаків, грабує та вбиває в плавнях одиноких добичників (з дозволу і покровительства пана Кобильського). Підступний і жорстокий, хитрий, скупий, брехливий, дбає лише про власні інтереси.)
("… Тишкевич… до минулої осені слугував якомусь
вельможному київському шляхтичеві. Проте не стільки було того слугування,
скільки розбишакування на нічних шляхах. А коли його вивели на чисту воду —
встиг перебратися на лівий берег Дніпра і якимось дивом утерся в довіру до пана
Кобильського. І нічого тепер не доведеш, бо тих, хто його викрив, уже немає
серед живих.")
("Лише вчора Швайка довідався, що Тишкевич слугує двом
господарям одночасно. І тепер йому стало зрозуміло і те, чому ординці з такою
легкістю обминають озброєні ватаги присульських козаків, і те, чому десятками
щезають невідомо куди вільні люди, що поселилися в плавнях. Як, зрештою, і не
з’ясовна до сьогодні загибель десятків відчайдухів, що зголосилися розводити
дими тривог на татарському прикордонні.")
- Чому пан
Кобильський більше дбає про Тишкевича, ніж про своїх підданих?
( "Хе-хе, —
стомлено сказав дід Кудьма. — Нічого ви не розумієте. Для пана Кобильського
Тишкевич набагато важливіший, ніж усі ми разом узяті. Не буде він ставати на
прю з татарами. Навпаки, він сам не проти у злуку з ними увійти. А Тишкевич у
цій справі — його права рука.")
- Чому Тишкевич подався на службу до татарів? Що він за це отримував?
(Іслам-бек обіцяв віддати Тишкевичу козаків, які
залишаться в живих після нападу татар. Тишкевич хотів їх продати та отримати
гроші. Натомість татари натрапили на засідку і втратили вісьмох воїнів та
десятків зо два коней.
"Тож і дісталося Тишкевичу від старого друга Іслам-бека. Не зважив нащадок ханського роду на його, Тишкевича, заслуги перед ордою, відшмагав нагаєм, як шолудивого пса…"
Вдруге відшмагав його Саїд-мурза, коли довелося йому
втікати після нічного нападу козаків).
§
Чому
Тишкевич не міг покинути татарів?
(" Якось не
тією стежкою покотилося життя Тишкевичеве. І до своїх челядників не приб’єшся,
бо ж вельможі всієї України либонь уже знають, як він підняв дубця на свого
господаря, ясновельможного пана Кобильського. І не тільки вельможі — уся
Переяславщина регоче з пана. А той за голову Тишкевича заломив таку ціну, що
можна купити табун добрячих коней. І ясно як Божий день, що колишні товариші
такої нагоди не проґавлять.")
§
А що вам
відомо про татарських ватажків?
(«Іслам-бек -…хитрий, мов лис, обережний, мов куниця…"
("Про
Саїда-мурзу козаки вже чули. В татарському степу не було ординця, лютішого за
нього. Після його набігів у засульських селах лишалася пустка. Усе спалював
Саїд-мурза, навіть тинів за собою не лишав.")
- У народі
кажуть: "Яка совість – така й честь". Чи справедливе покарання отримав кожний,
хто чинив людям кривду, жив нечесно? .
(Пан
Кобильський дістав добрячої прочуханки від власного слуги Тишкевича .
Юзеф
Тишкевич загинув від татарських стріл. Гафура-агу загриз вовк Барвінок.
Саїд-мурза, втративши своє військо, ганебно утікає. )
3. "Провокаційне запитання" (Відповіді запишіть у зошит)
§ Як ви вважаєте, чи можуть нас чогось доброго навчити образи пана Кобильського та Тишкевича?
4.
Дослідження «Під
мікроскопом»
- Знайдіть в
тексті прислів’я. З’ясуйте їхню роль у розкритті головної думки твору.
Зайдіть за посиланням тут
§
Які
порівняння використав автор для характеристики персонажів твору?
(А дід
гасає, мов курка з яйцем. То захопили б нас татари, як ластів’яток у гнізді. А
ми їхб’ємо, як куріпок.Тільки стиха повискували тоненькими, як у новонароджених
цуценят, голосами.Уздрівши Швайку з хлопцями, забув про все і, наче молодий,
кинувся до них. А ще Швайка велів передати, що обдурили його ординці, як малу
дитину. Татари розташували полонених по рівному, як долоня, місці. За мить
перші татари висипали з очеретів, мов зграя наполоханих горобців. Невдовзі прибули й воронівці.
Жваві, засмаглі, як днища казанів. )
§
Який
висновок ви можете зробити про мову твору?
( Мова
пересипана прислів’ями, приказками, народними приповідками, порівняннями,
жартами, фразеологізмами).
Д/з. Напишіть розгорнуту відповідь на
запитання "На кого з героїв роману "Джури козака Швайки" я хотів би бути схожим".
17.03.2020
Тема. Всеволод Нестайко"Тореадори з Васюківки". Характеристика героїв твору
Виконати завдання у зошиті. Необхідно обрати героя твору і охарактеризувати його.
Орієнтовний план характеристики Павлуші
1. Відповідальність. Склав іспит за першим разом.
2. Постійність. Хотів бути тільки льотчиком.
3. Совісність. Відчував сором за написи на паркані.
4. Чесність.Шукав власника годинника по усьому Києву.
5. Сміливість. Уночі ходив підземеллями Києва.
6. Романтичність. Мріяв бути героєм.
7. Винахідливість. Сконструював разом з Явою ліхтарик-подарунок Галині Сидорівні.
8. Сором'язливість. Потай любив Гребенючку.
9. Дружелюбність. За Яву готовий був життям пожертвувати.
10. Безвідповідальність. Не вивчив ролі Бобчинського.
11. Гордість. Образився за найкращого друга, довший час не розмовляв з нив.
20.03.2020
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера"
Прочитати на ст. 157 біографію письменника, та переглянути презентацію https://www.youtube.com/watch?v=d85pUhAaqsE .
Прочитати розділ І-V "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера". Виконати завдання 1-4 на ст. 171.
Д/з. Виписати в зошит 5 фразеологізмів. Пояснити їх значення. Охарактеризувати поведінку Митька і Сергійка в розділі І . Що в їхній вдачі - спільне, а що - відмінне, запишіть .
24.03.2020
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера". Зміст твору. Таємничі, веселі й незвичні події в повісті, предані образним словом
Повторення вивченого
Виконайте тестові завдання, вибравши правильний варіант відповіді
1. Сергій та Митько отримали на літо завдання зібрати
а) гербарій
б) колекцію комах
в) колекцію лікарських трав
г) інформацію про динозаврів
2. Сергій та Митько закінчили
а) четвертий клас
б) п'ятий клас
в) шостий клас
г) сьомий клас
3. Як по-вуличному звали дядька Гната
а) Тромбоністом
б) Фа-Дієзом
в) Фа- Мажором
г) Піаністом
4. Дядько Гнат позаминулого року грав на
а) баяні
б) мандоліні
в) тромбоні
г) сопілці
5. Хлопці часто ночували
а) у клуні
б) у землянці
в) у палатці
г) у курені
6 . За визначенням Митька, змії люблять
а) молоко
б) сіно
в) жолуді
г) гриби
Прочитайте, Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера" розділи VІ - VІІ .
Виконайте завдання, дослідивши розділ VІІ
Експозиція
Зав'язка
Кульмінація
Розв'язка
Д/з. Прочитайте, Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера" розділ ІX. Дати відповідь на питання с. 184-185 (усно). Запишіть у робочий зошит свої думки про те, чого навчила вас повість Я. Стельмаха "Митькозавр з Юрківки...".
31.03.2020
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера". Образи Сергійка і Митька - допитливих, винахідливих, кмітливих хлопчиків
Повторюємо вивчене
Пройти завдання за посиланням
Складіть план характеристики літературного героя (на ваш вибір) запишіть у зошит
1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний , центральний чи епізодичний).
2. Портрет героя (якщо змінюється то як).
3. Вчинки героя (як розкривають його внутрішній світ).
4. Мова героя.
5. Ставлення до героя інших персонажів твору (чим воно зумовлене).
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ставлення до героя автора твору.
8. Ваше ставлення до героя.
Д/з. Гра "Павутинка"
Поєднайте імена героїв з рисами їхнього характеру, запишіть
Допитливий Митько
необережний
підозрілий
веселий Сергійко
боягузливий
лінивий
дотепний
кмітливий
задерикуватий
рішучий
03.04.2020
Тема. Леся Воронина - сучасна письменниця. Повість "Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9"
Доброго ранку!
1. Сьогодні ми познайомимося із сучасною українською письменницею Лесею Ворониною. До вашої уваги урок української літератури. Зайдіть тут .
2. Послухаємо аудіокнигу, зайдіть за посиланням .
3.Робота з книжкою. Дайте відповіді на запитання 1-5, сторінка 200 (письмово)
Д/з. Прочитати розділи 13-24 повісті Л. Ворониної "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9".
07.04.2020
Тема. Повість "Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9". Повість про виховання гідності та мужності
Доброго дня, діти!
1. Повторимо вивчене
Літературна вікторина
(письмово дайте відповіді)
1. Яким почерком було написане послання в капсулі, прив'язаній до метелика?
2. Щоза предмет виявився машиною часу?
3. Де містилася одна з підказок?
4. З якими вигаданими персонажами познайомився Клим?
5. Де відбувся бенкет космічних прибульців?
2. Робота з прислів'ям
Як ви розумієте прислів'я? Дайте відповідь.
Хто боїться - той не рушить, хто відважить - той воза підважить.
3. Теорія літератури
Попрацюйте з підручником на с. 228-229.
Поняття про сюжет. Події в художньому прозовому творі викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.
Запишіть визначення в зошит (з підручника чи уроку)
Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція– письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка – подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.
4. Читання повісті Лесі Ворониної "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"
10.04.2020
Тема. Повість "Таємниче товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9". Характеристика образу головного героя - Климка Джури
Доброго ранку, діти!
1. Повторимо вивчене
Виконайте тестове завдання
Відкрийте join.naurok.ua та перейдіть за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=527556
2. Проблемно-пошукове завдання
Користуючись словником термінів, доведіть, що "Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9"- фантастично-романтична, багатоепізодична, пригодницька повість. Запишіть.
Д/з. Скласти і записати зв'язну розповідь про стосунки в родині Клима Джури.
Пам'ятайте, що родина - це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Бабусині казки, мамина турбота, батькова допомога. Це надійний притулок у великому, не завжди дружньому світі. І саме такою є родина Клима Джури.
4. Створіть презентацію "Моє родовідне дерево", або напишіть листа-подяку Лесі Ворониній за чудову повість (на вибір).
Д/з. Закінчити роботу
Перегляньте наступне Відео.
Д/з. Читати Г. Гусейнова "На землі на рідній...". (Можна користуватися електронною бібліотекою "Чтиво" і відповідно в pdf завантажити "На землі на рідній... Легенди та перекази Криворіжжя" )
Байка- невеликий алегоричний твір повчального характеру. Наприклад, «Щука» Л. Глібова
Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.
Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.
Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.
Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Л. Глібов наділяє її такими рисами, як хвалькуватість, зухвалість, чванливість, безсовісність.
Наступна байка "Жаба і Віл" послухайте тут .
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості(13 слайд)
Основна думка: "...найлучче жити, Як милосердний бог дає".
05.05.2020
Тема. Степан Руданський. Висміювання моральних вад, негативних рис характеру в співомовках "Добре торгувалось", "Запорожці у короля". Співомовка, інверсія
Доброго дня, діти!
Повторимо вивчене виконавши тести тут .Вкажіть прізвище, та ім'я. Пам'ятайте,що спроба одна!
Ознайомимося з біографією С. Руданського тут .
Прочитайте на с. 243 співомовку "Добре торгувалось".
Дайте відповіді на запитання.
- Яка тема цього твору?
- Яка основна думка співомовки?
- Що у вас викликало сміх?
Запишіть у зошит визначення, с. 247 - 248.
Прочитайте співомовку "Запорожці у короля" на с. 246, або послухайте тут.
Виконайте завдання 1-4.с. 248-249.
Д/з. с.249 (1-2 завдання).
Чекаю відеозв'язку у Вайбері, або записі, байка Л. Глібова (за власним вибором). Телефонуйте!!!
08.05.2020
Тема. Павло Глазовий. "Еволюція", "Найважча роль", "Заморські гості", "Похвала". Іронічно-пародійна спрямованість творів
Сьогодні ми познайомимося із життєвим і творчим шляхом Павла Прокоповича Глазового преглянувши документальний фільм тут .
Попрацюємо з підручником , с.250-252 - ознайомимося з матеріалом.
Аналізуємо гумореска "Заморські гості"
Тема "Заморські гості": зображення приїзду гостей з Канади на Вкраїну та їх враження від почутої грамотної української вимови.
Ідея "Заморські гості": возвеличення української мови, яка є свідченням нашої культури, благородності, манери поведінки, етикету та засудження тих, хто її цурається.
Основна думка: мова — духовна скарбниця кожного українця; доки живе мова, доти існує нація; думка канадців, що українці не говорять рідною мовою, не виправдалася.
Художні засоби "Заморські гості"
Метафори: "голова…нові будинки… приймає", "очі засвітились".
Риторичні запитання: "Чи потрапити ми можем на прийом до мера?"
Аналіз "Найважча роль"
Тема: Схвалення матір’ю свого синочка за талант, який він врешті-решт не виявив "на сцені у третій дії".
Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.
Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.
Завдання. Прааналізуйте гуморески "Похвала", "Еволюція".
Д/з. Вивчити напам'ять одну гумореску П. Глазового. Чекаю ваших відео на Вайбер чи електронну адресу!!!
12.05.2020
Тема. Контрольна робота. Гумористичні твори
Доброго дня, діти!
Впевнена, що гумористичні твори Л. Глібова, С. Руданського та П. Глазового вам сподобались і ви взяли з них певну мораль. Тоді, бажаю вам успіху!
Виконайте тести тут (завдання відкрите до 19.05, 20.00)
Д/з. Скласти усний відгук про прочитаний твір.
15.05.2020
Тема. Розвиток мовлення. Усний відгук на прочитаний твір
Доброго дня, діти!
19.05.2020
Тема. Повторення вивченого. Підготовка до контрольної роботи
Доброго ранку, діти!
Повторимо вивчені твори за ІІ семестр тут . (Для виконання завдання у вас є - 1 спроба, 40 хвилин. Тести відкриті до 21 травня 12.00).
Д/з. Повторити вивчені твори за рік.
26.05.2020
Тема. Повторення вивченого за рік
Доброго дня, діти!
28.05.2020
Тема. Повторення
Доброго дня, діти!
Згадайте з теорії літератури.
Що називають притчею?
Що таке повість?
Яка відмінність між повістю й оповіданням?
Дайте визначення байки.
Що таке алегорія?
Чим байка відрізняється від співомовки?
У чому полягає відмінність сатири і гумору (на прикладі вивчених творів).
Д/з. Перелік рекомендованої літератури для читання влітку
Влітку ти можеш не лише гарно відпочити, а й підготуватися до наступного навчального року – прочитати безліч цікавих книжок, рекомендованих Міністерством освіти й науки України до вивчення під час уроків літератури. Прочитати можеш ТУТ .
- Іван Франко. «Захар Беркут»
- Андрій Чайковський. «За сестрою»
- Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять»
- Григір Тютюнник. «Климко»
- Олекса Стороженко. «Скарб»
- Богдан Лепкий. «Мишка»
- Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»
- Любов Пономаренко. «Гер переможений»
- Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»
Комментариев нет:
Отправить комментарий