Українська література 6 клас



Вітаю. Моя електронна адреса для зворотнього зв'язку valamatviychuk@gmail.com
Вказавши своє прізвище, ви зможете присилати свої відповіді на виконані завдання, або на Вайбер  +380961867878 . Дякую за співпрацю.

Шановні,  шестикласники!
Зайшовши за посиланням Googl Meet , ви потрапите на урок з української літератури (відповідно до розкладу). Буду рада вас бачити. До зустрічі!


13.01.2021

Тема. Добро і зло, благородство і підлість в оповіданні В. Винниченка «Федько- халамидник» 

Доброго дня, діти!

Ми продовжуємо вивчати оповідання В. Винниченка «Федько- халамидник».

У будь – якій країні світу, у кожного народу існує ціла низка спільних загальнолюдських цінностей, таких як порядність, чесність, благородство. Усі ці категорії закладаються в людину при народженні і не залежать від походження, рівня добробуту. Свідченням цього є народне прислів'я « У лиху годину пізнаєш людину».

Сподіваюся,  ви прочитали твір і ми поговоримо про загальнолюдські цінності.

Літературний диктант (письмово)

1. Хто головний герой оповідання?

2.Як жила їх родина?

3. Що робив батько з Федьком за провину?

4.Слово халамидник означає…

5.За що батько давав Федькові гроші?

6. Що Федько відняв у хлопців?

7. Чому мама Федька так боялася не вгодити Толиним батькам?

8. Чому Толя вибіг із хати під час дощу?

9.Чи тягнув Федько Толю на річку?

10. Хто поліз рятувати Толю на крижині?

11. Що трапилося з Федьком після купання в крижаній воді?

12.Реакція батьків Федька на ситуацію на річці?

Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу за змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник». Ми маємо зрозуміти, якими є насправді Федько та Толя. Я хочу, щоб вийшовши з уроку, ви добре усвідомили, що ж красить людину, як потрібно ставитися до людей і що за свої вчинки потрібно вміти відповідати. 

 Скласти  асоціативний кущ до слова «дружба».

Дружбу оспівують поети, художники пишуть портрети друзів, музиканти присвячують свої твори цій темі. А як про дружбу написав В. Винниченко ми дізнаємося на уроці.

Бліц-опитування (усно)

1.Хто такі Федько і Толя? Які стосунки склалися між ними?

2. Чому, на вашу думку, після прогулянки під дощем Толя захворів, а Федько лишився здоровим?

3. Що змусило Федька, може, вперше в житті сказати неправду?

4. Як Федько ставиться до своїх друзів? Що в його поведінці вам подобається, а що – ні?

5. Що найбільше не любив Федько і через це часто страждав?

6. У чому виявилася кмітливість і мужність Федька? Як йому допомогли друзі?

7. Федько тричі за зиму провалювався під кригу і залишався живим. Чи міг би він одужати під час останнього падіння під кригу? Що для цього  треба було зробити йому та його батькам?

8. Яке враження на вас справив Толя?

9. Чому Толя, хоч і був боязливим, теж вирішив перейти річку  на крижинах?

10. Чому Толя звалив усю провину на Федька? Чий учинок є благородним, а чий – підлим?

11. Як поводились і що відчували діти, коли ховали свого товариша? А батьки? Знайти і зачитати деталі,  які вказують на байдужість Толі.

12. Наскільки питання, висунуті в оповіданні В. Винниченка, цікаві й актуальні для сучасних дітей?

Для обирання друзів слід підходити з усією відповідальністю. НЕ можна керуватися оцінками на зразок « він чи вона гарна людина» Натомість слід поставити питання: « Що я можу дати другу?» При цьому «дати» не означає гроші, цукерки, списати контрольну. Подумайте і скажіть, який елемент слід вписати до асоціативного куща “ Дружба»?

Гра «Асоціативний кущ»

Діти, напишіть, будь ласка, слова (слова - антоніми), з якими асоціюються у вас ці хлопчики, у два стовпчики .

Грубий, делікатний, жвавий, повільний, сильний, кволий, відкритий, відвертий, таємний, вдаваний, сміливий, боягуз, людяний, бездушний,достойний, негідний,правдолюб, чесний, підлий, брехливий.

Цитатна порівняльна характеристика образів.

Федько

Толя

«Це був чистий розбишака-халамидник» ;

«Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові.» 

«Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна» 

« … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці» 

«Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима» .

 

«…перший по силі на всю вулицю» 

«…бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом»«Увечері Толя хворий, гарячий лежить у постелі…» 

«Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив» 

«…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька» 

«А давай об заклад, що перейду на той бік» 

«Толі зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду» 

«Федько відвів очі від Толі, похилився і тихо сказав: - Повів» 

«Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком» 

«…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»

«… тихенько хреститься й блідніє…» 

« Якби  схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»

« Не любить також Федько й товаришів видавати»

« я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу. Я не винен!»

 

Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.

Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім'ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім'ї.

Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх.

 Вправа «Незакінчене речення»

Діти, давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила людські якості. Вам треба закінчити подані прислів'я та обрати з-поміж наведених ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі.

Прислів'я

1.Не одяг красить людину, а  добрі ... 

2.Уміє він з чорного біле зробити, а з білого ...

3.Сміливому море по... 

4.Лякливий, як заєць, а  шкодливий, як ...

5.Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої ... 

6.Хто бреше, тому легше,  а хто правдує, той бідує. 

7.В лиху годину  пізнаєш ...

8.У тихому болоті ...

Словникова робота

Спробуйте дати визначення, що таке добро, а що – зло.

 - Що є втіленням добра і зла у творі?

Отже, творити добро – зовсім не просто.

Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.

Д/з. Виписати 10 прислів’їв і приказок про дружбу.


11.01.2021
Тема. Володимир Винниченко. Дитинство письменника. "Федько-халамидник"

   Доброго дня, шестикласники!

1.      1. Ознайомимося з біографією Володимира Винниченка.

    Полинемо уявою у 1880 рік, на одну із вулиць повітового міста Єлисаветграда, колишньої Херсонської губернії, тепер це м. Кропивницьке.
Будинок, у якому 14 липня народився майбутній письменник, стояв неподалік ріки Інгулу і старої фортеці.
   Наступного дня дитину хрестили в церкві, яка й досі стоїть у центрі міста. У графі, де зазначалися дані про батьків, протоієрей Захарія записав: батько – Кирило Василів син Винниченко – селянин – власник з села Веселий Кут; мати – Євдокія, законна його дружина.  Обоє православного віросповідання.
Дитинство Володимира Винниченка частково можна відтворити з розповідей матері письменника. Йдеться в них про найбільш ранню пору в житті Винниченка – його перші нахили, пригоди, ігри, оточення.
   З цих спогадів, зафіксованих Розалією Яківною Винниченко, можна припустити, що в пору свого отроцтва Володимир був схожий на ... Федька - халамидника з однойменного оповідання, написаного Винниченком десь у 30-літньому віці.
   Неподалік від батьківського будинку – річка Інгул, вали старої фортеці, великий міський сад. Улюблені місця дитячих розваг та ігор. “Грали в ґудзики, цурки, запускали голубів, купалися в Інгулі, шукали пташині гнізда й скарби, каталися на ковзанах. Деякі з тих розваг були досить ризиковані.
   Перепливаючи якось із дорослими широкий ставок, Володимир ледь не втопився, але був урятований старшими. Іншого разу мчав верхи на коні попереду табуна – кінь злякався чогось, скинув малого вершника. Пощастило: коні, пролітаючи степом, не зачепили хлопчика копитами. Ще якось була подорож на ковзанах по льоду річки аж до Новомиргорода – це кілометрів сорок, не менше.”
Чимось він виділявся з-посеред своїх ровесників. Мав надзвичайно чітку пам’ять. Рано навчився читати, - сталося це непомітно для його рідних. Можливо, що першим “букварем” для цього були принесені братом Андрієм (робітником друкарні) афіші, з яких він граючись, вирізав літери і клеїв на стінку, питаючись у дорослих, що то за буква.
     Сусідських дітей “тримав ... трохи в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й вольовий, упертий.”
  Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, збитошним, незалежним у вчинках і рішеннях, правдолюбцем.
    Навчатися Володимира віддали до народної школи. Шкільні премудрості виявилися для нього нескладними. “Будучи од природи до всього цікавим, а до того ще й талановитим, без особливих труднощів йде він першим учнем протягом всього часу вчення в школі. Се до певної міри рішило його долю й на будуче. На його здібності звернула увагу учителька народної школи і порадила батькам не лишати хлопця без дальшої освіти, а оддати його на науки в якусь середню школу.”
     Так Володимир невдовзі переступив поріг Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії. Єлисаветградська чоловіча гімназія була одним з кращих освітніх осередків краю. Разом з іншими учнями Володимир Винниченко вивчав тут закон божий, російську, латинську, грецьку, німецьку та французьку мови, історію, географію, фізику, логіку, космографію, ходив на уроки гімнастики й співів.
      Про роки навчання в гімназії у Володимира Винниченка залишилися недобрі спомини.
   Він кинув виклик «сильним світу цього». Національний одяг, українська мова, незалежна поведінка, екстравагантні вчинки стали причиною того, що з першого за знаннями учня він перетворюється на «жахливу дитину». Усе це, помножене ще й на індивідуальну вдачу майбутнього письменника, стало причиною ненависті його до будь-яких форм приниження і гноблення. Через конфлікт з адміністрацією Володимир залишає гімназію, а згодом екстерном складає іспити в Златопільській гімназії, причому про знання екзаменованого та його манеру триматися переповідали легенди.
     Опублікувавши перше оповідання  „ Краса і сила ”, яке принесло авторові справжню славу, В. Винниченко отримав визнання  в письменницьких колах. У творчості Винниченка особливе місце посідають оповідання для дітей.  „ Кумедія з Костем ”, „ Бабусин подарунок ”, „ Федько-халамидник ” – ці та інші твори, попри весь трагізм зображеного, правдиво відтворюють картини життя, близькі та зрозумілі сучасному юному читачеві.
      В оповіданнях Винниченка душевне очищення часто відбувається через трагедію. Очищення ж передбачає спів страждання, готовність прийняти чужий біль як власний. І, звичайно, розуміння іншого, навіть якщо цей інший – зовсім не такий, як усі.
     Федько-халамидник  те ж  не такий, як усі. Він заводій, дитячий «отаман». Федько любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості та тієї надійності,яка, власне, й робить його ватажком.
     В оповіданні „ Федько-халамидник ”  важлива не тільки напруга  подієвої інтриги, а й психологічний сюжет. Кульмінацією є сцена, у якій після пригоди на річці, коли  Федько  врятував від загибелі хлопчика Толю, батьки карають ні в чому не винного халамидника. Слабкодухий боягузливий Толя хоче перекласти свою провину на Федька – і той ще раз рятує його. Ось як автор малює сцену, в якій один виявляє слабкість духу, а другий великодушність.
     В. Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли починається балансування між життям і смертю.

А чи помітили ви, я постійно наголошувала на тому, що „ Федько-халамидник ” саме оповідання.

А чи знаєте ви до якого роду літератури відноситься оповідання? Епосу, лірики чи до драми?

 Давайте дізнаємося чому.

2.      2. Відкриймо підручники на сторінці 258  і прочитаймо визначення, що ми називаємо епічним твором. Запишімо у свої зошити.

 Епічним називаєть розповідний твір, у якому життя замальовується у формі авторської розповіді  про людей та  їхні вчинки. Епічні жанри: казка, повість, новела, оповідання.

А тепер прочитаймо про головних і другорядних героїв.

Головний герой –особа, яка перебуває в центрі уваги письменника, навколо нього розгортається сюжет, він найбільше охарактеризований.

Другорядний герой – діють поряд із головним, доповнюють своїми діями розвиток сюжету, відіграють важливу роль у глибшому розкритті характеру головного героя.

3.     3.  Дайте відповіді на питання (письмово)

  1. Коли народився Володимир Винниченко?
  2.  Де народився?
  3.  Де навчався письменник?
  4.  Чому В. Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії.
  5. Як називалося перше оповідання письменника?
  6.  В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?

Якщо дали відповідь не на всі питання. Попрацюйте з підручником с. 56-57.

Отже, на уроці ми  познайомилися з цікавим епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним твором, бо прототипом героя є сам автор.

Д/з. Прочитати оповідання  В. Винниченка «Федько-халамидник» на с.57-74, вміти виразно читати улюблені епізоди, вміти виділяти риси характеру Федька, Толі.

 





















07.12.2020
Тема. В. Рутківський. "Джури козака Швайки" ("На козацьких островах"). Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Роль художніх засобів у творі 

Доброго ранку, шестикласники!
Повторимо вивчене.

1. "Літературний портрет" (За поданою характеристикою визначте персонажа. Відповіді запишіть у зошит).

1. "Опасистий молодик з чіпкими очима. Темна людина. Багато гріхів на його совісті…"

2. "Негідник, глитай. Коли наїжджав у село, то дідам-пастухам часто діставалося канчуками по спині".

3. "Хитрий, мов лис, обережний, мов куниця".

4. "Дебелий сивуватий татарин зі шрамом через щоку".

5. "Водив дружбу з гордим Переяславом, а в Черкасах та Каневі приймали його як брата. Страшні козаки в плавнях, протее він у гніві ще страшніший".

2. Опрацювання навчального матеріалу.

 Бесіда за змістом твору:

- Які стосунки між паном Кобильським та козаком Швайкою?

(Їхні прадіди "разом билися під Синіми Водами майже сто тридцять років тому, а діди возили морем українську пшеницю від Очакова та Коцюбієва аж у грецькі краї. А от батьки розійшлися. Батько цього Кобильського, тоді ще Семко Кобильчак, подався до Литви чи Польщі і повернувся звідтіля вже паном, з грамотою на кілька селищ. І син його шляхом пішов…". Швайка кожного разу попереджає пана про напад татарів, а пан Кобильський повинен передавати звістку далі – переяславському старості.)

§   Чому пан Кобильський зневажливо ставиться до Швайки? Як про це сказано у тексті?

( "Бо в мене он…— пан повів рукою по світлиці, — всього вдосталь, а в тебе — стара свитка і шапка в дірках. Ото і всього.")

§   А якої думки Швайка про пана Кобильського?

("Ну й негідник цей пан Кобильський, ну й глитай! Мало того, що свої села обдирав, мов липку, так ще й хлопців козаків йому видавай! І як же хитро повів: наші предки давали відкоша татарам, то ж і ми повинні триматися разом. Ти, Пилипе, видавай хлопців, а я їх грабуватиму!")

§   Що вчинив пан Кобильський, коли дізнався про ймовірний напад татарів? Зачитайте відповідний уривок тексту.

("Пан Кобильський не просто так вибрався на прогулянку по своїх землях. Коли вже той клятий Швайка твердить, що прийдуть татари, — то вони таки прийдуть. Швайка ще ні разу не помилявся.

А від татар потрібно якось боронитися. Тому пан Кобильський вирішив зібрати до свого обійстя якомога більше дорослих хлопів, котрі ще не встигли податися в дніпровські плавні. А заодно й запастися провіантом, бо хто ж його знає, як чинитимуть татари цього літа? Може, пройдуть повз його канівецьке городище, а може, й обложать його, аж доки переяславський староста не збере свого війська. А годуватися чимось же треба…

Про те, що довколишнім селам теж потрібно якось боронитися і годуватися, пан Кобильський думав менш за все. То вже їхній, хлопський клопіт. Та й братиме він же не всіх чоловіків, а лише дорослих хлопців.")

§   Хто служить пану Кобильському і є його правою рукою? Що ви про нього дізналися?

(Служить двом хазяїнам: панові Кобильському та татарському вельможі Іслам – беку, навіть має його охоронний знак, наводить татар на українські села, продає татарам відомості про козаків, грабує та вбиває в плавнях одиноких добичників (з дозволу і покровительства пана Кобильського). Підступний і жорстокий, хитрий, скупий, брехливий, дбає лише про власні інтереси.)

("… Тишкевич… до минулої осені слугував якомусь вельможному київському шляхтичеві. Проте не стільки було того слугування, скільки розбишакування на нічних шляхах. А коли його вивели на чисту воду — встиг перебратися на лівий берег Дніпра і якимось дивом утерся в довіру до пана Кобильського. І нічого тепер не доведеш, бо тих, хто його викрив, уже немає серед живих.")

("Лише вчора Швайка довідався, що Тишкевич слугує двом господарям одночасно. І тепер йому стало зрозуміло і те, чому ординці з такою легкістю обминають озброєні ватаги присульських козаків, і те, чому десятками щезають невідомо куди вільні люди, що поселилися в плавнях. Як, зрештою, і не з’ясовна до сьогодні загибель десятків відчайдухів, що зголосилися розводити дими тривог на татарському прикордонні.")

- Чому пан Кобильський більше дбає про Тишкевича, ніж про своїх підданих?

( "Хе-хе, — стомлено сказав дід Кудьма. — Нічого ви не розумієте. Для пана Кобильського Тишкевич набагато важливіший, ніж усі ми разом узяті. Не буде він ставати на прю з татарами. Навпаки, він сам не проти у злуку з ними увійти. А Тишкевич у цій справі — його права рука.")

- Чому Тишкевич подався на службу до татарів? Що він за це отримував?

 (Іслам-бек обіцяв віддати Тишкевичу козаків, які залишаться в живих після нападу татар. Тишкевич хотів їх продати та отримати гроші. Натомість татари натрапили на засідку і втратили вісьмох воїнів та десятків зо два коней.

"Тож і дісталося Тишкевичу від старого друга Іслам-бека. Не зважив нащадок ханського роду на його, Тишкевича, заслуги перед ордою, відшмагав нагаєм, як шолудивого пса…"

Вдруге відшмагав його Саїд-мурза, коли довелося йому втікати після нічного нападу козаків).

§   Чому Тишкевич не міг покинути татарів?

(" Якось не тією стежкою покотилося життя Тишкевичеве. І до своїх челядників не приб’єшся, бо ж вельможі всієї України либонь уже знають, як він підняв дубця на свого господаря, ясновельможного пана Кобильського. І не тільки вельможі — уся Переяславщина регоче з пана. А той за голову Тишкевича заломив таку ціну, що можна купити табун добрячих коней. І ясно як Божий день, що колишні товариші такої нагоди не проґавлять.")

§   А що вам відомо про татарських ватажків?

(«Іслам-бек -…хитрий, мов лис, обережний, мов куниця…"

("Про Саїда-мурзу козаки вже чули. В татарському степу не було ординця, лютішого за нього. Після його набігів у засульських селах лишалася пустка. Усе спалював Саїд-мурза, навіть тинів за собою не лишав.")

- У народі кажуть: "Яка совість – така й честь". Чи справедливе покарання отримав кожний, хто чинив людям кривду, жив нечесно? .

(Пан Кобильський дістав добрячої прочуханки від власного слуги Тишкевича .

Юзеф Тишкевич загинув від татарських стріл. Гафура-агу загриз вовк Барвінок. Саїд-мурза, втративши своє військо, ганебно утікає. )

3. "Провокаційне запитання" (Відповіді запишіть у зошит)

§   Як ви вважаєте, чи можуть нас чогось доброго навчити образи пана Кобильського та Тишкевича?

4. Дослідження «Під мікроскопом»

- Знайдіть в тексті прислів’я. З’ясуйте їхню роль у розкритті головної думки твору.

Зайдіть за посиланням тут

§   Які порівняння використав автор для характеристики персонажів твору?

(А дід гасає, мов курка з яйцем. То захопили б нас татари, як ластів’яток у гнізді. А ми їхб’ємо, як куріпок.Тільки стиха повискували тоненькими, як у новонароджених цуценят, голосами.Уздрівши Швайку з хлопцями, забув про все і, наче молодий, кинувся до них. А ще Швайка велів передати, що обдурили його ординці, як малу дитину. Татари розташували полонених по рівному, як долоня, місці. За мить перші татари висипали з очеретів, мов зграя наполоханих горобців. Невдовзі прибули й воронівці. Жваві, засмаглі, як днища казанів. )

§   Який висновок ви можете зробити про мову твору?

( Мова пересипана прислів’ями, приказками, народними приповідками, порівняннями, жартами, фразеологізмами).

Д/з. Напишіть розгорнуту відповідь на запитання "На кого з героїв роману "Джури козака Швайки" я хотів би  бути схожим".




























































17.03.2020
Тема. Всеволод Нестайко"Тореадори з Васюківки". Характеристика героїв твору

Виконати завдання у зошиті. Необхідно обрати героя твору і охарактеризувати його.
Орієнтовний план характеристики Павлуші
1. Відповідальність. Склав іспит за першим разом.
2. Постійність. Хотів бути тільки льотчиком.
3.  Совісність. Відчував сором за написи на паркані.
4. Чесність.Шукав власника годинника по усьому Києву.
5. Сміливість. Уночі ходив підземеллями Києва.
6. Романтичність. Мріяв бути героєм.
7. Винахідливість. Сконструював разом  з Явою ліхтарик-подарунок Галині Сидорівні.
8. Сором'язливість. Потай любив Гребенючку.
9. Дружелюбність. За Яву готовий був життям пожертвувати.
10. Безвідповідальність. Не вивчив ролі Бобчинського.
11. Гордість. Образився за найкращого друга, довший час не розмовляв з нив.


20.03.2020
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера"
Прочитати на ст. 157 біографію письменника, та переглянути презентацію https://www.youtube.com/watch?v=d85pUhAaqsE  .
Прочитати розділ І-V "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера". Виконати завдання 1-4 на ст. 171.
Д/з. Виписати в зошит 5 фразеологізмів. Пояснити їх значення. Охарактеризувати  поведінку Митька і Сергійка в розділі І . Що в їхній вдачі - спільне, а що - відмінне, запишіть .

24.03.2020
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера". Зміст твору. Таємничі, веселі й незвичні події в повісті, предані образним словом

Повторення вивченого
Виконайте тестові завдання, вибравши правильний варіант відповіді
1. Сергій та Митько отримали на літо завдання зібрати
а) гербарій
б) колекцію комах
в) колекцію лікарських трав
г) інформацію про динозаврів
2.  Сергій та Митько закінчили
а) четвертий клас
б) п'ятий клас
в) шостий клас
г) сьомий клас
3. Як  по-вуличному звали дядька Гната
а) Тромбоністом
б) Фа-Дієзом
в) Фа- Мажором
г) Піаністом
4. Дядько Гнат позаминулого року грав на
а) баяні
б) мандоліні
в) тромбоні
г) сопілці
5. Хлопці часто ночували
а) у клуні
б) у землянці
в) у палатці
г) у курені
6 . За визначенням Митька, змії люблять
а) молоко
б) сіно
в) жолуді
г) гриби

Прочитайте, Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера" розділи VІ - VІІ .
Виконайте завдання, дослідивши розділ VІІ
Експозиція
Зав'язка
Кульмінація
Розв'язка

Д/з. Прочитайте, Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера" розділ ІX. Дати відповідь на питання с. 184-185 (усно). Запишіть у робочий зошит свої думки про те,  чого навчила вас повість Я. Стельмаха "Митькозавр з Юрківки...".

31.03.2020
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера". Образи Сергійка і Митька - допитливих, винахідливих, кмітливих хлопчиків

Повторюємо вивчене
Пройти завдання за посиланням
Складіть план характеристики літературного героя  (на ваш вибір) запишіть у зошит
1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний , центральний чи епізодичний).
2. Портрет героя (якщо змінюється то як).
3. Вчинки героя (як розкривають його внутрішній світ).
4. Мова героя.
5. Ставлення до героя інших персонажів твору (чим воно зумовлене).
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ставлення до героя автора твору.
8. Ваше ставлення до героя.
Д/з. Гра "Павутинка"
Поєднайте імена героїв з рисами їхнього характеру, запишіть

Допитливий                       Митько
необережний
підозрілий
веселий                              Сергійко
боягузливий
лінивий
дотепний
кмітливий
задерикуватий
рішучий

03.04.2020
Тема. Леся Воронина - сучасна письменниця. Повість "Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9"

Доброго ранку!
1. Сьогодні ми познайомимося із сучасною українською письменницею Лесею Ворониною. До вашої уваги урок української літератури. Зайдіть тут .
2. Послухаємо аудіокнигу, зайдіть за посиланням .
3.Робота з книжкою. Дайте відповіді на запитання 1-5, сторінка 200 (письмово)
Д/з. Прочитати розділи 13-24  повісті Л. Ворониної "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9".

07.04.2020
Тема. Повість "Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9". Повість про виховання гідності та мужності

Доброго дня, діти!
1. Повторимо вивчене
Літературна вікторина
(письмово дайте відповіді)
1. Яким почерком було написане послання в капсулі, прив'язаній до метелика?
2. Щоза предмет  виявився машиною часу?
3. Де містилася одна з підказок?
4. З якими вигаданими персонажами познайомився Клим?
5. Де відбувся бенкет космічних прибульців?

2. Робота з прислів'ям 
Як ви розумієте прислів'я? Дайте відповідь.
Хто боїться - той не рушить, хто відважить - той воза підважить.
3. Теорія літератури 
Попрацюйте з підручником на с. 228-229.
Поняття про сюжет. Події в художньому прозовому творі викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.
Запишіть визначення в зошит (з підручника чи уроку)
Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція– письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.

4. Читання повісті Лесі Ворониної "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"


Сьогодні ми продовжимо працювати над твором Лесі Ворониної "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"; довідаємося, чи став Клим справжнім героєм. Адже, за один день неймовірних пригод у товаристві боягузів хлопець дуже змінився: він сам себе не впізнає, бо коли ти можеш посміхатися з найстрашнішого ворога, то той уже не зуміє тебе злякати. Пригоди тривають. Отож уперед - назустріч новим враженням. 
Відкриваємо с. 216-227, читаємо твір.
Д/з. Дочитати повість  Лесі Ворониної "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9" (с. 216-227), виписати цитати до характеристики образів Клима, бабусі, батьків.

10.04.2020
Тема. Повість "Таємниче товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9". Характеристика образу головного героя -  Климка Джури

Доброго ранку, діти!
1. Повторимо вивчене
Виконайте тестове завдання
Відкрийте  join.naurok.ua та перейдіть за  посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=527556
2. Проблемно-пошукове завдання
Користуючись словником термінів, доведіть, що "Таємне товариство боягузів, або Засіб  від переляку № 9"- фантастично-романтична, багатоепізодична, пригодницька повість. Запишіть.
3. Складіть  і запишіть у зошит паспорт Клима Джури 
Паспорт
1. Хто такий Климко Джура - 
2. Вік хлопчика - 
3. Зовнішній вигляд - 
4. Поведінка, вчинки - 
5. Заняття, уподобання. - 
6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними - 
7. Риси характеру - 
8. Моє ставлення до героя (що подобається, що ні) - 

Д/з. Скласти і записати зв'язну розповідь про стосунки в родині Клима Джури.


14.04.2020
Тема. Повість «Таємне товариство боягузів, або засіб від преляку № 9». Стосунки між різними поколіннями в родині

Доброго дня!
Українські письменники у своїх творах відображають усі реалії сучасної дійсності. Тому й сімейні стосунки як джерело моральності посідають чільне місце в українській літературі. Зі сторінок дитячої літератури ми дізнаємося про традиції родинного виховання, спілкування між членами родини, теплоту людських сердець.
1. Дайте відповіді на запитання
- Творчість якої письменниці ми вивчаємо і як слово «родини» стосується нашого уроку?
- Чи можемо ми вважати  родину Клима Джури ідеальною?
- Чи було в Клима взаєморозуміння з батьками?
-  Хто допоміг йому  подолати страх?
Так, саме родина допомагає нам долати труднощі в житті.
2. Складіть асоціативне гроно

Родина


Клима Джури  ⟶

3. Зобразіть у зошиті. Яким кольором ви б зобразили стосунки в родині Клима Джури? 
Пам'ятайте, що родина - це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Бабусині казки, мамина турбота, батькова допомога. Це надійний притулок у великому, не завжди дружньому світі. І саме такою є родина Клима Джури.
4. Створіть презентацію "Моє родовідне дерево", або напишіть листа-подяку Лесі Ворониній за чудову повість (на вибір).
Д/з. Закінчити роботу

17.04.2020
Тема. Контрольна робота № 5. Контрольний твір "Кожна пригода - до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе"
Доброго ранку, дорогі шестикласники! Ми завершили вивчення розділу "Пригоди і романтика". Сьогодні - звітуємо про рівень засвоєння знань з вивченої теми. 
Перед тим, як розпочати виконувати завдання контрольного характеру, зробіть дві речі:
1) пригадайте структуру побудову роздуму; (теза⇾ доказ ⇾ висновок)
2) складіть план.
Орієнтовний план 
1. Дитинство - чарівна пора для пригод та мрій.
2. Великі фантазери - Ява Ревень і Павлуша Завгородній.
3. Друзі Митько та Сергій - справжні дослідники, слідопити і шукачі пригод.
4. Твір Лесі Ворониної - повість про виховання гідності та мужності.
5. Пригоди і мрії в моєму житті.
Бажаю усім високих результатів навчальних досягнень! Будьте бадьорі та здорові!
21.04.2020
Тема. Література рідного краю № 3-4. Г. Гусейнов «На землі на рідній...»
Доброго дня, діти!
Сьогодні ми познайомимося з творчістю українського письменника, журналіста, україно-азербайджанського походження -  Григорія Гусейнова.
Народився  Гусейнов  Григорій Джамалович, 23 серпня 1950 року в місті Помічна, Кіровоградської області.
Нині — головний редактор журналу "Кур´єр Кривбасу".
Автор прозових книжок "Незаймані сніги", "Чаша ювеліра Карла Фаберже", "Станційні пасторалі", "На землі на рідній…" (у трьох томах), "Господні зерна" (у восьми томах), "Сповідь дитинства", "Піщаний Брід та його околиці".
В 1976 - 1982 роках навчався в Одеському державному університеті (факультет української філології). Працював теслею, був залізничником, журналістом. У 1979 - 1981 роках  - відповідальний секретар газети "Радянська правда" в місті Вознесенськ Миколаївської області. В 1981 - 1994 роках - кореспондент, зав. відділу пропаганди, відповідальний секретар міської газети "Червоний гірник", Кривий Ріг. Член Національної спілки письменників України (з 1996). Нині -  головний редактор літературного часопису "Кур´єр Кривбасу" (Кривий Ріг).
За його редакцією 1997 року вийшла книжка найстарішого українського письменника Івана Шаповала "Козацький батько" (Кривий Ріг), присвячена постаті історика Дмитра Яворницького. Підготував до друку антологію поезії "Крицевий край" (у трьох книгах). В тритомнику "На землі, на рідній… Легенди та перекази Криворіжжя" (2000 - 2005) уперше зібрав народні оповідання, перекази про минуле Придніпров´я.
Автор книжок "Незаймані сніги" (1993), "Чаша ювеліра Карла Фаберже" (1995), "Станційні пасторалі. Сповідь дитинства" (1999, 2005), "Господні зерна" (у 10 книгах, 2000 - 2005).
Лауреат літературних премій імені І. Огієнка, Фундації Антоновичів, імені В. Винниченка, імені В. Підмогильного, імені В. Стуса, Національної премії України імені Тараса Шевченка, «Благовіст».
Перегляньте  відео (до 2 хв 35 с) .
Перегляньте наступне  Відео.
Д/з. Читати   Г. Гусейнова "На землі на рідній...". (Можна користуватися електронною бібліотекою "Чтиво" і відповідно в pdf завантажити "На землі на рідній... Легенди  та перекази Криворіжжя" ) 

24.04.2020
Тема. Гумористичне і сатиричне зображення дійсності. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Леонід Глібов – визначний байкар, поет. Байка "Щука"
Доброго ранку, діти!
- Коли люди сміються?
- З яких кумедних випадків ви сміялись?
- Яким буває сміх?
Сміх – найкращі ліки. А добрий гумор завжди в пригоді. Саме він допомагає жити і виживати людям у складних ситуаціях. Є чимало свідчень істориків, давніх документів, де згадується, що наші предки відзначалися працьовитістю, щирістю і веселою вдачею. Навіть у часи важких лихоліть, українці знаходили сили сміятися із себе і ворогів. У нашому гуморі – життєва сила і мудрість народу.
Людина, здатна веселитися та усміхатися, завжди має щире серце і сильний дух. Козаки, повстанці, поети, вчені, митці, політики та прості трударі шанували веселе слово і добрий гумор. Ті, що дарують усміх, завжди в пошані, ореолі народної любові. Тому роль гумору в житті українців дуже велика і важлива. Веселе, гостре слово завжди допоможе боротися, вірити, творити і будувати свою Україну.
1 Передивіться і прочитайте основні відомості про письменника тут .
 До зошита запишіть тему уроку.
2. Послухайте байку тут .
3. Запишіть визначення.
Гумор – доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки.
Жанри гумору:
- усмішка;
- анекдот;
- співомовка;
- гумореска;
- байка.
Сатира – гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки.
Що таке байка?
Байка- невеликий алегоричний твір повчального характеру. Наприклад, «Щука» Л. Глібова
Ознаки байки:
– алегорія (наділення тварин, птахів, рослин рисами людського характеру)
- повчання,
- невеликий обсяг
- розповідний спосіб викладу,
- описи,
- нетривалий час події,
- дві-три дійові особи.
– Форма – віршова, рідше прозова.)
– є наявність смішного, комічного, а саме – гумору чи сатири.
Байка складається з двох частин – оповіді (розгортаються події) і моралі (автор робить повчальний висновок).

Байка у Глібова – «мініатюрна повість», у якій буденне життя, колорит українського побуту, деталізація персонажів, їх мови і дій складають враження безпосереднього спілкування з тодішньою дійсністю.
3. Iнтерактивна вправа.
Виходячи з того, що основна ознака байки — це алегоричність, з'єднайте стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, що їх уособлюють. Письмово у зошит
Осел                        неуважність
Вовк                        непосидючість
Мавпа                     боягузтво
Заєць                       неповороткість
Лисиця                    хижість
Ведмідь                   хитрість
Слон                        дурість, нерозумність
Ґава                          упертість
Д/з. Опрацюйте  с.233,239.240.
1. Визначте тему байки і запишіть у зошит.
2. Знайдіть у творі оповідь і мораль.
3. Визначте основну думку твору, тобто у байці це і є мораль.

28.04.2020
Тема. Леонід Глібов, "Муха і Бджола", "Жаба і Віл". Гумор, сатира, алегорія, мораль
Доброго ранку, шестикласники!
Повторимо вивчене.
- Що таке байка?
- Які її основні ознаки?
- Яку назву має повчальний висновок у байці?
- Чим гумор відрізняється від сатири?
- Чому байку називають ліро-епічним твором?
Молодці!
Ми продовжуємо вивчати твори Л. Глібова. 
Прослухаємо аудіозапис  твору.
Проаналізуємо байку Л. Глібова "Муха і Бджола":
Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.
Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.
Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.
Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола:
Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Л. Глібов наділяє її такими рисами, як хвалькуватість, зухвалість, чванливість, безсовісність.
Бджолі властиві якості, характерні для "маленької людини". Вона – скромна, працьовита, чесна. Їй навіть ніколи перепочити: з ранку до вечора вона у праці, у "клопотах у полі".
- Отже, чого навчає байка Л. Глібова "Муха і Бджола"?
Наступна байка "Жаба і Віл" 
 послухайте тут  .
Проаналізуємо.
Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосов­но розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості(13 слайд)
Основна думка: "...найлучче жити, Як милосердний бог дає".
- Які риси характеру Жаби у байці "Жаба і Віл"?
Д/з. Вивчити напам'ять одну з  байок Л. Глібова. Опрацювати  теоріо на с. 236. 


05.05.2020
Тема. Степан Руданський. Висміювання моральних вад, негативних рис характеру в співомовках "Добре торгувалось", "Запорожці у короля". Співомовка, інверсія
 Доброго дня, діти!
Повторимо вивчене виконавши тести тут .Вкажіть прізвище, та ім'я. Пам'ятайте,що спроба одна!
Ознайомимося з біографією С. Руданського тут . 
Прочитайте на с. 243 співомовку  "Добре торгувалось".
Дайте відповіді на запитання.
- Яка тема цього твору?
- Яка основна думка співомовки?
- Що у вас викликало  сміх?
Запишіть у зошит визначення, с. 247 - 248.
Прочитайте співомовку "Запорожці у короля" на с. 246, або послухайте тут.
Виконайте завдання 1-4.с. 248-249.
Д/з. с.249 (1-2 завдання).
Чекаю відеозв'язку у Вайбері, або записі, байка Л. Глібова (за власним вибором). Телефонуйте!!!

08.05.2020
Тема. Павло Глазовий. "Еволюція", "Найважча роль", "Заморські гості", "Похвала". Іронічно-пародійна спрямованість творів
Сьогодні ми познайомимося із життєвим і творчим шляхом Павла Прокоповича Глазового  преглянувши документальний фільм тут .
Попрацюємо з підручником , с.250-252 - ознайомимося з матеріалом.
Аналізуємо гумореска "Заморські гості"
Тема "Заморські гості": зображення приїзду гостей з Канади на Вкраїну та їх враження від почутої грамотної української вимови.
Ідея "Заморські гості": возвеличення української мови, яка є свідченням нашої культури, благородності, манери поведінки, етикету та засудження тих, хто її цурається.
Основна думка: мова — духовна скарбниця кожного українця; доки живе мова, доти існує нація; думка канадців, що українці не говорять рідною мовою, не виправдалася.
Художні засоби "Заморські гості"
Метафори: "голова…нові будинки… приймає", "очі засвітились".
Риторичні запитання: "Чи потрапити ми можем на прийом до мера?"
Аналіз "Найважча роль"
Тема: Схвалення матір’ю свого синочка за талант, який він врешті-решт не виявив "на сцені у третій дії".
Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.
Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.
Завдання. Прааналізуйте гуморески "Похвала", "Еволюція".
Д/з. Вивчити напам'ять одну гумореску П. Глазового. Чекаю ваших відео на Вайбер чи електронну адресу!!!

12.05.2020
Тема. Контрольна робота. Гумористичні твори
Доброго дня, діти!
Впевнена, що гумористичні твори Л. Глібова, С. Руданського та П. Глазового вам сподобались і ви взяли з них певну мораль. Тоді, бажаю вам успіху!
Виконайте тести тут (завдання відкрите до 19.05, 20.00)
Д/з. Скласти усний відгук про прочитаний твір.

15.05.2020
Тема. Розвиток мовлення. Усний відгук на прочитаний твір
Доброго дня, діти!
Кожен прочитаний твір залишає в душі читача не тільки спогади про героїв. Він дає певну інформацію, розкриває  таємниці буття, робить нас розумнішими, навчає замислюватися над вчинками та їх результатами .
Людині властиво ділитися своїми думками та враженнями, викликаними прочитаними книжками. Іноді одна і та ж книга справляє на різних читачів протилежне враження.
Відгук - це і є обмін враженнями про книгу, вираз свого ставлення до створених автором образів. Відгук можна написати у вигляді листа, статті в газету, щоденникових записів, есе. Відгук завжди передбачає слухачів, співрозмовників. Це можуть бути друзі, вчитель, бібліотекар, широка аудиторія. Від того, до кого ви звертаєтеся, залежить і його форма, і зміст.
Пам'ятка "Як складати  відгук на прочитаний твір"
 Обґрунтувати, з якою метою складається відгук:
1) привернути увагу до твору, вплинути на думку інших людей, посперечатися з приводу оцінки художніх образів;
2) бажання поділитися враженням про прочитане з людьми, які знаходяться далеко ;
3) прагнення розібратися в прочитаному.
Умотивувати, чому твір сподобався.
 Писати відгук під свіжими враженнями від прочитаного.
 Коротко схарактеризувати головних героїв твору.
 Оцінити ставлення автора до своїх персонажів.
 Не переказувати змісту твору: це знизить інтерес до нього в читача відгуку.
 Визначити художню вартість твору.
 Порадити адресатам прочитати цей твір літератури.
 План відгуку
1. Як називається книга і хто її автор?
2. Яку епоху описано в книзі, що обговорюється?
3. Який проміжок часу охоплюють описані в книзі події?
4. Що вас найбільше зацікавило в книзі: доля її героїв, їх вчинки та поведінка, спосіб їх життя чи самі події або описи природи тощо?
5. Які почуття викликала у вас ця книга, що з неї найбільше запам’яталося?
6. Чи сподобалась вам книжка? Чому саме?
Д/з. Скласти твір-рекламу про улюблений літературний твір.

19.05.2020
Тема. Повторення вивченого. Підготовка до контрольної роботи
Доброго ранку, діти!
Повторимо вивчені твори за ІІ семестр  тут . (Для виконання завдання у вас є - 1 спроба, 40 хвилин. Тести відкриті до 21 травня 12.00).
Д/з. Повторити вивчені твори за рік.

22.05.2020
Тема. Підсумкова контрольна робота
Доброго ранку, діти!
Пройдіть за посиланням  тут ,  вкажіть прізвище та ім'я і виконайте завдання. Тести будуть доступні до 20.00, 24 травня 2020 року.
Бажаю усім високих результатів навчальних досягнень! 

26.05.2020
Тема. Повторення вивченого за рік
Доброго дня, діти!
Майстерність автора художнього твору полягає не тільки в тому, щоб знайти, придумати цікавий сюжет, тему, а й у тому, як письменник зможе донести це до читача, наскільки добре він володіє усім арсеналом засобів виразності української мови. Вдумливому, досвідченому читачеві приємно знаходити у творі яскраві епітети, цікаві, незвичайні метафори, колоритні порівняння, влучні й дотепні фразеологізми. Саме завдяки їм художній образ запам'ятовується, робиться неповторним, вражаючим. Вивчені художні засоби ми й повторимо на уроці.
1. Літературний диктант
1) Називання одного предмета через опис ознак іншого, схожого чи контрастного. (Метафора.)
2) Гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки. (Сатира.)
3) Віршоване побажання своїм рідним, близьким, гостям під час новорічних та різдвяних свят. (Щедрівка.)
4) Основна подія чи кілька подій, про які розповідається утворі. (Сюжет.)
5) Зіставлення одного предмета, явища з іншим, подібним. (Порівняння.)
6) Поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка під час читання згори вниз утворюють слово чи фразу. (Акровірш.)
7) Художнє, образне означення, яке підкреслює в зображуваному особливу рису. (Епітет.)
8) Невеликий ліро-епічний твір повчально-алегоричного змісту, що має сюжет і мораль. (Байка.)
9) Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки. (Гумор.)
10) Образ-персонаж, довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер. (Головний герой.)
11) Влучне, образне запитання, у якому налякається на відповідь, або прихований опис предметів і явищ, що потребує відповіді. (Загадка.)
12) Образний опис природи, який створюється за допомогою художніх засобів. (Пейзаж.)
2. Гра в слова
Переставте літери так, щоб утворилися слова.
П В І Е Т І , Ф Е Р Н ЕР , Й К А Б А , Е Д Е Г Л А Н , М У Г О Р , А Ь М О Р Л, К А К А З .
Д/з.  Складіть кросворд за прочитаними творами.

28.05.2020
Тема. Повторення
Доброго дня, діти!
Згадайте з теорії літератури.
Що називають притчею?
Що таке повість?
Яка відмінність між повістю й оповіданням?
Дайте визначення байки.
Що таке алегорія?
Чим байка відрізняється від співомовки?
У чому полягає відмінність сатири і гумору (на прикладі вивчених творів).
Д/з. Перелік рекомендованої літератури для читання влітку
Влітку ти можеш не лише гарно відпочити, а й підготуватися до наступного навчального року – прочитати безліч цікавих книжок, рекомендованих Міністерством освіти й науки України до вивчення під час уроків літератури. Прочитати можеш ТУТ .
  1. Іван Франко. «Захар Беркут»
  2. Андрій Чайковський. «За сестрою»
  3. Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять»
  4. Григір Тютюнник. «Климко»
  5. Олекса Стороженко. «Скарб»
  6. Богдан Лепкий. «Мишка»
  7. Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»
  8. Любов Пономаренко. «Гер переможений»
  9. Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»




















Комментариев нет:

Отправить комментарий